Jumaat, 12 April 2013

KELEBIHAN UMAT RASULULLAH


KELEBIHAN UMAT RASULULLAH...Hari ini saya masih membaca buku BIOGRAFI AGUNG 
RASULULLAH SAW karya Rusydi Ramli Al Jauhari. Saya berasa tertarik untuk berkongsi dengan anda semua tentang kelebihan umat Rasulullah yang antaranya ialah SYAFAAT NABI MUHAMMAD SWT. 

Nabi Muhammad SAW merupakan SATU-SATUNYA NABI YANG DAPAT MEMBERI SYAFAAT ATAU PERTOLONGAN HANYA KEPADA UMATNYA DI AKHIRAT KELAK. Begitu beruntungnya kita sebagai umat Nabi Muhammad SAW. 

Umat yang terdahulu tidak mempunyai pembela, penolong dan sebagainya tetapi umat Nabi Muhammad SAW diberi keistimewaan oleh ALLAH SWT untuk menerima syafaat oleh nabi junjungan kita Muhammad SAW. 

Namun, kini berapa ramai yang malu untuk mengaku sebagai seorang Islam? 

BERAPA RAMAI YANG MALU UNTUK MNGAKU BAHAWA KITA KASIH DAN SAYANG KEPADA NABI JUNJUNGAN KITA NABI MUHAMMMAD SAW? 

Jika ada yang mengaku bahawa dia kasih akan Rasul junjungan...apa buktinya? Adakah dia mengikut semua ajaran yang dibawa oleh Rasulullah atau dia engkar? Berapa banyak selawat yang dihadiahkan kepada Rasulullah setiap hari pagi dan petang? 

Mari kita bersama-sama menghisab amalan kita setiap hari...saya ingin mengambil satu kisah berkaitan dengan nabi yang digelar KALAMULLAH...iaitu NABI YANG BOLEH BERKATA-KATA DENGAN ALLAH SWT. 

ANDA TAHU SIAPAKAH NABI ITU? 

Nabi tersebut ialah Nabi Musa AS. Nabi Musa bertanya kepada Allah SWT ..."Adakah akan wujud satu umat yang lebih baik daripada umatku ini ya Allah?

Allah SWT menjawab, "ya ." 

Nabi Musa AS berkata lagi, "jika begitu ya Allah, aku memohon kepada-Mu untuk menjadi nabi bagi umat yang terbaik itu. "

Allah SWT menjawab. "Aku telah memilih nabi yang bakal menjadi ketua bagi umat ini." 

Nabi Musa AS berkata, "kalau begitu ya Allah, cukuplah bagi aku untuk menjadi salah seorang daripada umat yang terbaik itu." 

Allah SWT menjawab, "aku telah memilih siapakah yang akan menjadi umat terbaik ini.

************
MEMANG KITA TIDAK MEMINTA UNTUK MENJADI UMAT AKHIR ZAMAN, NAMUN ALLAH SWT TELAH MEMILIH KITA UNTUK MENJADI UMAT TERBAIK. MALAHAN PERMINTAAN NABI MUSA AS DITOLAK OLEH ALLAH SWT KERANA KITA SEMUA TELAH DIPILIH OLEH ALLAH SWT.  

SEDARLAH MUSLIMIN DAN MUSLIMAT, BAHAWA KITA TELAH DIPILIH OLEH ALLAH SWT UNTUK MENJADI UMAT YANG TERBAIK DI SEPANJANG ZAMAN. 

Bersyukurlah kerana kita dipilih dan zahirkanlah rasa syukur itu dengan beribadat kepada-Nya dengan ikhlas. 

Akhir al kalam, segala puji-pujian bagi Allah Tuhan Sekalian Alam. 

Seyogia sekali lagi diingatkan kepada muslimin dan muslimat agar kita memperbanyakkan ibadah kepada-Nya untuk mnjadi umat yang terbaik itu. In shaa Allah.p

Tiada ulasan:

Catat Ulasan