Anda dikehendaki mewawancara seorang pelajar yang telah
terpilih sebagai tokoh NILAM di peringkat sekolah tentang cara-cara memupuk dan
menyuburkan minat membaca dalam kalangan pelajar. Tulis wawancara itu selengkapnya.
Pada 23 Julai yang lalu saya telah
mewawancara seorang pelajar yang telah terpilih sebagai tokoh NILAM di
peringkat sekolah. Beliau ialah Alisha
Fahmi daripada tingkatan 4 Mutiara. Kami
telah berjanji untuk berjumpa di pusat sumber sekolah. Wawancara ini bertujuan untuk mengetahui
cara-cara memupuk dan menyuburkan minat membaca dalam kalangan pelajar.
Amalia: Selamat pagi.
Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan tahniah kepada saudari Alisha
kerana dipilih
untuk menerima anugerah tokoh NILAM di peringkat sekolah.
Bagaimanakah perasaansaudari apabila diumumkan sebagai tokoh NILAM?
Alisha: Saya
berasa gembira dan terharu. Sebenarnya
masih banyak pelajar yang layak
di luar sanauntuk
menerima anugerah ini.
Mereka boleh
mendapat anugerah ini sekiranya mereka rajin
membaca
dan berusaha untuk memenuhi kriteria yang diperlukan untuk dianugerahkan
sebagai
tokoh NILAM.
Amalia: Saya bersetuju dengan pendapat saudari. Seperti yang kita sedia maklum,
tokoh NILAM
dipilihberdasarkan
jumlah bacaan yang dibaca dan
pengetahuan am mereka yang diperoleh daripada bacaan
mereka sendiri.
Namun begitu, ramai
pelajar yang kelihatan tidak berminat untuk
membaca. Justeru, pada pendapat saudari, apakah cara-cara
yang
boleh dilakukan untuk memupuk
dan menyemaikan minat membaca
dalam kalangan pelajar?
Alisha: Baiklah, pada pendapat saya, cara paling utama
untuk memupuk
minat membaca haruslahdimulakan
oleh diri pelajar itu sendiri.
Para
pelajar mestilah menjadikan membaca sebagai hobi. Kita boleh
membaca sekiranya terdapat waktu
lapang daripada menggunakan masa terluang
untuk melakukan perkara yang tidak berfaedah. Bahkan, secara tidak langsung
setiap hari
kita telah membaca pelbagai bahan bacaan sama ada surat khabar ataupun
bahan
ilmiah yang
diberikan oleh guru ketika di sekolah.
Melalui pembacaan bahan-bahan ini, kita dapat menambah
pengetahuan am
dari berita semasa seperti perkara-perkara yang berlaku didalam dan
luar negara.
Amalia: Begitu rupanya tetapi adakah terdapat cara
lain yang boleh membantu
memandangkan pelajar-pelajar
zaman sekarang mempunyai jadual
yang
amat padat dalam kehidupan harian mereka
terutamanya di sekolah?
Alisha: Sekiranya
begitu, pihak sekolah boleh memainkan peranan yang
penting untuk memupuk minat
pelajar dalam membaca. Pihak sekolah
boleh
mengadakan program bacaan pagi pada setiap
hari di sekolah. Masa yang diperuntukkan
untuk membaca boleh dimanfaatkan oleh pelajar
untuk membaca dan mengulangkaji
pelajaran serta sebagai persediaan sebelum memulakan
sesi pembelajaran di kelas.
Amalia: Apakah yang boleh dilakukan oleh ibu bapa
supaya anak-anak mereka
berminat untuk membaca
di rumah?
Alisha: Ibu bapa perlu menggalakkan anak-anak mereka
di rumah supaya membaca.
Mereka perlulahprihatin
dan tidak bersikap lepas tangan terhadap anak-anak
mereka dengan membelikan buku
cerita atau bahan bacaan yang berguna
dan sering menasihati anak-anak supaya membaca
demi kebaikan masa hadapan
mereka juga.
Namun begitu, kebanyakan ibu bapa terlalu
menyayangi anak
mereka bagai menatang minyak yang penuh sehingga membiarkan
sahaja
anak-anak mereka leka menonton televisyen dan bermain permainan video.
Amalia: Selain itu, adakah pihak lain juga boleh
bersama-sama membantu untuk menyuburkan
minat membaca
dalam diri para pelajar?
Alisha: Sudah tentu.
Pihak kerajaan mahupun badan bukan kerajaan mesti
bekerjasama untuk mengurangkan
kadar buta huruf di negara kita. Pihak
kerajaan boleh
memainkan peranan dengan
menggerakkan kempen ‘Mari Membaca’ di setiap sekolah
dalam daerah dan negeri. Mereka
perlu menyedarkan semua golongan terutamanya
pelajar bahawa ‘Membaca Jambatan
Ilmu’. Ilmu pengetahuan amat penting
untuk
melanjutkan pelajaran dan merebut peluang
pekerjaaan.Sebagai tamsilannya,ramai
rakyat
Malaysia menganggur kerana kebanyakan
pekerjaan dan jawatan telah diberikan kepada
rakyat luar negara yang kaya dengan
pengetahuan am dan
kemahiran yang tinggi untuk berkomunikasi dalam pelbagai bahasa
terutamanya Bahasa Inggeris.
Amalia: Sebelum berpisah, apakah nasihat saudari
kepada pelajar
supaya mereka berminat untuk membaca?
Alisha: Faktor minat boleh menjamin kejayaan
seseorang. Oleh itu,
setiap pelajar
perlu rajin membaca
demi kejayaan mereka pada
masa akan datang.
Amalia: Baiklah, setakat ini sahaja temu bual kita
pada hari ini.
Wawancara ini akan saya
muatkan dalam
majalah tahunan sekolah.
Saya
mengucapkan terima kasih kepada saudari Alisha
kerana
sudi diwawancara walaupun kekangan masa.
Semoga hasil wawancara ini dapat
dijadikan
panduan kepada pelajar-pelajar yang lain. Selamat maju jaya.
Alisha: Terima kasih.
Wawancara ini berakhir
pada jam 2.30 petang. Konklusinya, saya
dapat mengetahui
langkah-langkah untuk memupuk dan menyuburkan minat membaca
dalam diri pelajar.
Diharapkan agar
pelajar dapat menjadikan membaca sebagai minat
dan hobi mereka untuk menyahut
seruan kerajaan untuk
meningkatkan kadar celik huruf di Malaysia.
Hajah Nornimas Yaakob, GKMP Bahasa SEMESRA
Hajah Nornimas Yaakob, GKMP Bahasa SEMESRA
Tiada ulasan:
Catat Ulasan