Sabtu, 14 September 2013

Karangan Umum PMR - Perbualan Cara-cara Memupuk Minat Membaca dalam Kalangan Pelajar


Anda dikehendaki mewawancara seorang pelajar yang telah terpilih sebagai tokoh NILAM di peringkat sekolah tentang cara-cara memupuk dan menyuburkan minat membaca dalam kalangan pelajar.  Tulis wawancara itu selengkapnya.




Pada 23 Julai yang lalu saya telah mewawancara seorang pelajar yang telah terpilih sebagai tokoh NILAM di peringkat sekolah.  Beliau ialah Alisha Fahmi daripada tingkatan 4 Mutiara.  Kami telah berjanji untuk berjumpa di pusat sumber sekolah.  Wawancara ini bertujuan untuk mengetahui cara-cara memupuk dan menyuburkan minat membaca dalam kalangan pelajar.

Amalia:  Selamat pagi.  Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan tahniah kepada saudari Alisha
 kerana dipilih untuk menerima anugerah tokoh NILAM di peringkat sekolah. 
 Bagaimanakah perasaansaudari apabila diumumkan sebagai tokoh NILAM?        

Alisha:   Saya berasa gembira dan terharu.  Sebenarnya masih banyak pelajar yang layak 
di luar sanauntuk menerima anugerah ini.  
 Mereka boleh mendapat anugerah ini sekiranya mereka rajin
membaca dan berusaha untuk memenuhi kriteria yang diperlukan untuk dianugerahkan
sebagai tokoh NILAM.

Amalia:  Saya bersetuju dengan pendapat saudari.  Seperti yang kita sedia maklum,
 tokoh NILAM dipilihberdasarkan jumlah bacaan yang dibaca dan 
pengetahuan am mereka yang diperoleh daripada bacaan mereka sendiri. 
 Namun begitu, ramai pelajar yang kelihatan tidak berminat untuk
membaca.  Justeru, pada pendapat saudari, apakah cara-cara yang 
boleh dilakukan untuk memupuk dan menyemaikan minat membaca
 dalam kalangan pelajar?

Alisha:   Baiklah, pada pendapat saya, cara paling utama untuk memupuk
 minat membaca haruslahdimulakan oleh diri pelajar itu sendiri.
  Para pelajar mestilah menjadikan membaca sebagai hobi.  Kita boleh
 membaca sekiranya terdapat waktu lapang daripada menggunakan masa terluang 
untuk melakukan perkara yang tidak berfaedah.  Bahkan, secara tidak langsung
 setiap hari kita telah membaca pelbagai bahan bacaan sama ada surat khabar ataupun
 bahan ilmiah yang diberikan oleh guru ketika di sekolah. 
 Melalui pembacaan bahan-bahan ini, kita dapat menambah pengetahuan am
 dari berita semasa seperti perkara-perkara yang berlaku didalam dan luar negara.

Amalia:  Begitu rupanya tetapi adakah terdapat cara lain yang boleh membantu
 memandangkan pelajar-pelajar zaman sekarang mempunyai jadual
 yang amat padat dalam kehidupan harian mereka terutamanya di sekolah?

Alisha:   Sekiranya begitu, pihak sekolah boleh memainkan peranan yang 
penting untuk memupuk minat pelajar dalam membaca.  Pihak sekolah boleh
 mengadakan program bacaan pagi pada setiap hari di sekolah. Masa yang diperuntukkan
 untuk membaca boleh dimanfaatkan oleh pelajar untuk membaca dan mengulangkaji 
pelajaran serta sebagai persediaan sebelum memulakan sesi pembelajaran di kelas.

Amalia:  Apakah yang boleh dilakukan oleh ibu bapa supaya anak-anak mereka 
berminat untuk membaca di rumah?

Alisha:   Ibu bapa perlu menggalakkan anak-anak mereka di rumah supaya membaca.
  Mereka perlulahprihatin dan tidak bersikap lepas tangan terhadap anak-anak 
mereka dengan membelikan buku cerita atau bahan bacaan yang berguna
 dan sering menasihati anak-anak supaya membaca demi kebaikan masa hadapan
 mereka juga.  Namun begitu, kebanyakan ibu bapa terlalu menyayangi anak
 mereka bagai menatang minyak yang penuh sehingga membiarkan
sahaja anak-anak mereka leka menonton televisyen dan bermain permainan video.

Amalia:  Selain itu, adakah pihak lain juga boleh bersama-sama membantu untuk menyuburkan
 minat membaca dalam diri para pelajar?

Alisha:   Sudah tentu.  Pihak kerajaan mahupun badan bukan kerajaan mesti 
bekerjasama untuk mengurangkan kadar buta huruf di negara kita.  Pihak kerajaan boleh 
memainkan peranan dengan menggerakkan kempen ‘Mari Membaca’ di setiap sekolah
 dalam daerah dan negeri. Mereka perlu menyedarkan semua golongan terutamanya 
pelajar bahawa ‘Membaca Jambatan Ilmu’.  Ilmu pengetahuan amat penting untuk
 melanjutkan pelajaran dan merebut peluang pekerjaaan.Sebagai tamsilannya,ramai rakyat 
Malaysia menganggur kerana kebanyakan pekerjaan dan jawatan telah diberikan kepada
 rakyat luar negara yang kaya dengan pengetahuan am dan 
kemahiran yang tinggi untuk berkomunikasi dalam pelbagai bahasa
 terutamanya Bahasa Inggeris.

Amalia:  Sebelum berpisah, apakah nasihat saudari kepada pelajar
 supaya mereka berminat untuk membaca?

Alisha:   Faktor minat boleh menjamin kejayaan seseorang.  Oleh itu, 
setiap pelajar perlu rajin membaca demi kejayaan mereka pada
 masa akan datang.

Amalia:  Baiklah, setakat ini sahaja temu bual kita pada hari ini. 
  Wawancara ini akan saya muatkan dalam majalah tahunan sekolah. 
  Saya mengucapkan terima kasih kepada saudari Alisha
 kerana sudi diwawancara walaupun kekangan masa. 
 Semoga hasil wawancara ini dapat
dijadikan panduan kepada pelajar-pelajar yang lain.  Selamat maju jaya.

Alisha:  Terima kasih.

Wawancara ini berakhir pada jam 2.30 petang.  Konklusinya, saya dapat mengetahui
  langkah-langkah untuk memupuk dan menyuburkan minat membaca dalam diri pelajar.
Diharapkan agar pelajar dapat menjadikan membaca sebagai minat
 dan hobi mereka untuk menyahut seruan kerajaan untuk 
meningkatkan kadar celik huruf di Malaysia.


                                                             Hajah Nornimas Yaakob, GKMP Bahasa SEMESRA


Tiada ulasan:

Catat Ulasan