Sabtu, 14 September 2013

Karangan Bahan Rangsangan PMR - Kesan-kesan Kemasukan Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI)



            Perkataan PATI atau pendatang asing tanpa izin merujuk kepada seseorang yang masuk ke dalam sesebuah negara tanpa permit yang sah. Dasawarsa ini, pembangunan yang pesat di negara kita menyebabkan ramai PATI datang ke Malaysia.

            Terdapat pelbagai kesan kemasukan PATI antaranya adalah pertambahan kawasan petempatan setinggan. Banyak masalah pencemaran akan timbul akibat ketidaksempurnaan sistem pembuangan sampah dan turut menjejaskan imej negara.

            Lambakan PATI akan mengehadkan peluang pekerjaan rakyat. Hal ini kerana pihak majikan lebih suka mengupah mereka dalam pelbagai sektor kerana gaji mereka lebih murah daripada pekerja tempatan.

           Selain itu, kedatangan PATI akan mengancam keselamatan penduduk tempatan kerana sesetengah daripada mereka merupakan penjenayah yang melarikan diri daripada polis tetapi mereka terus melakukan jenayah di sini.

           Konklusinya, semua pihak perlu bersatu-padu untuk menangani maslah PATI  yang memberi kesan negatif kepada masyarakat kerana ‘Negara Kita Tanggungjawab Kita Bersama’.
                                                                                                                                             
 (120 patah perkataan)



                                                                 Hajah Nornimas Yaakob, GKMP Bahasa SEMESRA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan