Sabtu, 14 September 2013

Karangan Bahan Rangsangan PMR - Perpaduan



              Dasawarsa ini, semangat perpaduan dalam kalangan rakyat Malaysia semakin pudar. Hal ini disebabkan oleh kurangnya semangat kekitaan.

            Antara cara memupuk perpaduan adalah melalui aktiviti gotong-royong yang dilakukan oleh penduduk pelbagai kaum di setiap taman perumahan atau di kampung. Selain daripada dapat membersihkan kawasan perumahan, aktiviti ini dapat memupuk semangat perpaduan. Hal ini boleh dikaitkan dengan peribahasa iaitu sambil menyelam minum air.

            Rumah terbuka boleh diadakan pada hari-hari kebesaran setiap kaum tamsilannnya Hari Raya Aidilfitri. Penduduk saling mengunjungi ke rumah terbuka tersebut dan hal ini akan memupuk semangat perpaduan.

           Jawatankuasa Kebajikan dan Kemajuan Kampung perlu menganjurkan pertandingan permainan yang melibatkan pelbagai kaum. Selain daripada  dapat mencergaskan fizikal dan mencerdaskan minda, para pemain dapat memupuk semangat perpaduan.

            Tuntasnya, rakyat Malaysia perlu memberi kerjasama kepada kerajaan dalam menjayakan aktiviti untuk memupuk perpaduan seperti Gagasan 1Malaysia demi menjayakan Wawasan Perdana.
                                                                                                                                           
  (125 patah perkataan)

                                                                                                                                                 Hajah Nornimas Yaakob, GKMP Bahasa SEMESRA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan