Sabtu, 14 September 2013

Karangan Umum PMR - Surat Kiriman Rasmi Ucapan Penghargaan dan Terima Kasih kepada Pengetua


Andaikan bahawa anda telah berjaya diterima melanjutkan pelajaran dalam bidang
kejuruteraan di institusi pengajian tinggi di negara ini. Tulis sepucuk surat kepada
pengetua sekolah anda untuk mengucapkan terima kasih atas segala tunjuk ajar guru-
guru anda. 



456,Taman Indah Permai,
27600 Raub, Pahang Darul Makmur. 
_____________________________________________________________
Tuan Pengetua,
SMK Seri Raub,                         
27600 Raub,
Pahang Darul Makmur                                                           2 FEBRUARI 2012.

Tuan,

Ucapan Penghargaan dan Terima Kasih

Dengan segala hormatnya dimaklumkan bahawa saya, Nur Amalia Hazwani binti Halid ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada tuan dan semua guru di SMK Seri Raub yang telah mendidik saya sejak Tingkatan 1 hingga Tingkatan 5.  Saya kini sudah Berjaya melanjutkan pelajaran di Universiti Islam Antarabangsa dan berada di Semester 1.

2.       Saya amat menghargai segala jasa guru-guru yang telah bersusah-payah mengajar saya sepanjang sesi persekolahan saya di sini dari tahun 2007 sehingga 2011.  Mereka tidak pernah kenal erti letih demi mengharumkan nama sekolah ini.  Memang tidak menghairankan sekiranya sekolah ini mencapai kejayaan dan prestasi yang cemerlang sesuai dengan visi sekolah iaitu ‘SMK Seri Raub Terus Cemerlang Menjelang 2012’.  Segala perancangan pihak sekolah untuk murid-murid seperti kelas tambahan terancang dan latih tubi yang diberikan setiap kali pada waktu bacaan pagi amatlah memberangsangkan dan tidak sia-sia.

3.         Saya juga  ingin menyatakan perasaan terhutang budi kepada pihak sekolah atas lantikan sebagai pengawas sekolah dan mempercayai saya untuk memegang jawatan tersebut.  Sesungguhnya, saya dapat melatih diri saya supaya lebih berdisiplin dan menjadi pemimpin apabila menyandang jawatan tersebut.  Seorang pengawas perlu bijak membahagikan masanya kerana selain menjaga disiplin sekolah, pengawas juga harus fokus untuk mencapai kejayaan dalam bidang akademik. Oleh sebab itu, sifat menghargai waktu dapat ditanam dalam diri saya.  Selain itu, jawatan pengawas ini juga telah menjadi salah satu tiket untuk saya diterima masuk ke institut pengajian tinggi.

4.           Kejayaan yang saya perolehi ini juga bukanlah atas usaha saya seorang malah kejayaan ini ialah hasil kombinasi usaha saya dan guru-guru yang mendidik saya. Tunjuk ajar guru-guru telah membuahkan hasilnya.  Mereka tidak mengenal erti penat lelah apabila mengajar apatah lagi sewaktu sekolah mengadakan kelas tambahan terancang.  Bahkan mereka tidak mendapat sebarang bayaran pun untuk datang mengajar pada waktu petang atau malam.  Saya amat mengagumi mereka.

5.          Apabila cuti semester tiba nanti, saya berjanji akan membantu pihak sekolah dengan mengajar murid-murid secara percuma untuk murid yang berada di kelas peperiksaan terutamanya.  Hal ini demikian kerana, saya tidak dapat menyumbang sesuatu yang melebihi kemampuan saya.  Hanya perkara ini yang dapat saya sumbangkan kepada pihak sekolah yang telah menjadi tempat saya mencapai kejayaan sekaligus dapat meringankan beban guru-guru yang sanggup bersengkang mata untuk anak-anak bangsa yang tercinta.  Bak kata pepatah, guru ibarat bulan yang menerima dan memberi cahaya.

6.         Akhir sekali, saya berharap agar SEMESRA  terus berjaya dan mencipta kejayaan yang berterusan supaya dapat berdiri setaraf dengan sekolah-sekolah berasrama penuh yang lain atau lebih bagus lagi dapat menandingi sekolah tersebut.  Semoga semua warga SEMESRA dapat melaksanakan misi sekolah terutamanya guru-guru iaitu memberi perkhidmatan pendidikan berkualiti kepada pelanggan bagi melahirkan pelajar cemerlang.

Sekian, terima kasih. 


Yang benar,
Amalia
(NUR AMALIA HAZWANI BINTI HALID) 
 Bekas Pelajar SEMESRA.




                                                          Hajah Nornimas Yaakob, GKMP Bahasa SEMESRA

2 ulasan:

  1. tqvm untuk blog ini...blog ini membantu saya untuk menulis karangan yang terbaik

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama-sama.Semoga bermanfaat. Selamat Maju Jaya

      Padam