Sabtu, 14 September 2013

Karangan SPM- Ucapan- Inovasi dan Kreativiti Melalui Aktiviti Kokurikulum

INOVASI DAN KREATIVITI MELALUI AKTIVITI KOKURIKULUM

Yang dihormati Tuan Pengetua, Guru-guru Penolong Kanan, barisan Guru Kanan Mata Pelajaran, barisan guru serta rakan-rakan sekalian,assalamualaikum , selamat sejahtera dan salam 1Malaysia.

Tajuk yang akan saya sampaikan pada hari ini ialah Inovasi dan Kreativiti Melalui Aktiviti Kokurikulum. Menurut Kamus Dewan Edisi keempat, Inovasi didefinisikan sebagai sesuatu yang baru diperkenalkan seperti kaedah, sistem, adat dan sebagainya manakala kreativiti pula bermaksud mempunyai kebolehan mencipta, menghasilkan dan mengembangkan sesuatu idea baru dan asli.

Warga Dewan yang Dihormati Sekalian,
           
            Pelbagai aktiviti yang inovatif dan kreatif boleh kita lakukan melalui gerak kerja kokurikulum misalnya aktiviti kawad kaki. Kawad kaki merupakan aktiviti yang mesti dijalankan oleh setiap badan beruniform . Semua ahli  badan beruniform harus tahu arahan dan disiplin dalam kawad kaki. Kita boleh melakukan inovasi dan kreativiti melaui aktiviti kawad kaki ini tanpa menjejaskan disiplin kawad contohnya dengan menggunakan muzik. Cara ini membuatkan murid lebih seronok berkawad dan tidak berasa tertekan. Tambah-tambah lagi jika berkawad di tengah panas.

            Dalam aktiviti perkhemahan, inovasi dan kreativiti  juga boleh dilakukan contohnya melalui aktiviti ikhtiar hidup. Murid-murid boleh cuba memasak dengan tidak menggunakan peralatan memasak seperti periuk dan kuali tetapi memasak dengan menggunakan peralatan dari alam semulajadi contohnya memasak nasi dan lauk di dalam buluh, memasak telur di dalam tanah dan sebagainya.

Warga Dewan yang Dihormati,

            Dalam aktiviti sukan dan permainan pula, kita boleh melakukan inovasi dan kreativiti melalui permainan bola jarng misalnya. Bola Jaring merupakan permainan yang sinonim dengan murid perempuan. Apa kata kalau kita memberi peluang kepada murid lelaki pula bermain bola jaring. Cara ini dapat mendedahkan mereka tentang kaedah bermain bola jaring serta dapat merasai keseronokannya. Inovasi dan kreativiti juga boleh dilakukan misalnya bermain bola jaring tanpa gol. Fokus permainan bukan terhadap bilangan skor tetapi kepada teknik balingan, teknik menghadang dan sebagainya. Seperti kata pepatah di mana ada kemahuan di situ ada jalan.

            Acara sukan juga boleh dilakukan inovasi dan kreativiti misalnya dalam acara larian. Selalunya acara larian atau trek akan didominasi oleh atlit-atlit yang bertubuh kurus atau langsing, tinggi dan mempunyai langkah yang panjang. Murid yang berbadan gempal atau obesiti tidak berpeluang memasuki acara ini. Justeru, untuk memberi peluang murid-murid obesiti memasuki acara larian, kita boleh mengadakan acara larian untuk murid obesiti. Mereka akan dikategorikan mengikut berat badan mereka.

Hadirin yang Dikasihi sekalian, 

            Dalam aktiviti persatuan pula, inovasi dan kreativiti dapat diterapkan misalnya melaksanakan projek kitar semula. Murid-murid boleh mereka cipta barangan daripada bahan-bahan terbuang. Contohnya membuat bekas pensil daripada batang ais krim, membuat pasu bunga daripada kertas surat khabar atau majalah lama, membuat bunga daripada kulit jagung, bunga kelapa, bekas plastik minuman dan aluminium. Selain daripada dapat menerapkan nilai inovasi dan menjana kreativiti murid-murid dalam aktiviti ini, kita juga dapat mengumpul wang tabung persatuan dengan cara menjual hasil kerja tangan tersebut. Alam sekitar juga dapat diselamatkan.

Akhirul kalam, diharapkan rakan-rakan membuka mata dalam aktiviti kokurikulum di sekolah. Aktiviti kokurikulum mempunyai pelbagai manfaat. Selain membantu kurikulum, menerapkan ciri-ciri kepimpinan, kerjasama dan perpaduan, aktiviti kokurikulum juga dapat menjana minda yang kreatif dan inovatif.


Sekian, terima kasih.



                                                    Hajah Nornimas Yaakob, GKMP Bahasa SEMESRA

2 ulasan:

  1. membantu saya dlm pertandingan essay online 2013... TQ VERY MUCH! SAYA MENDAPAT EMAS DLM PTANDINGAN TERSEBUT.

    BalasPadam