Sabtu, 14 September 2013

Karangan Umum PMR - Perbuatan Merosakkan Harta Awam Kian Menjadi-jadi.


Harta awam membawa konotasi harta kegunaan orang ramai yang disediakan oleh pihak kerajaan mahupun swasta.  Contohnya seperti taman rekreasi, telefon awam, tandas awam dan pangkalan teksi.  Mutakhir ini, perbuatan merosakkan harta awam kian menjadi-jadi.  Perkara ini telah memberi kesan yang buruk kepada masyarakat dan negara.

Antara kesannya adalah menyusahkan masyarakat terutamanya golongan miskin atau sederhana. Mereka mungkin tidak mampu untuk membeli telefon bimbit kerana mereka hanya menggunakan duit mereka untuk menampung kehidupan seharian. Oleh itu, mereka pasti akan menggunakan telefon awam.  Sekiranya telefon awam rosak, mereka tidak dapat meminta bantuan sekiranya berlaku kecemasan.

Selain itu, perbuatan ini juga menyebabkan kewangan negara terganggu.  Kerajaan terpaksa memperuntukkan dana untuk membaiki harta awam ini sedangkan dana tersebut boleh digunakan untuk membangunkan sektor lain.  Negara juga tidak dapat menaikkan taraf sosial ekonomi rakyat apabila wang rakyat dihabiskan untuk kerja membaik pulih harta-harta awam.

Imej negara juga pasti akan turut tercemar. Sebagai tamsilannya, apabila pelancong datang ke Malaysia dan terlihat contengan-contengan di dinding-dinding bangunan, mereka akan memandang serong terhadap negara ini. Mereka akan pulang ke negara mereka lalu memberitahu teman-teman mereka  tentang keadaan di Malaysia. Secara tidak langsung, Malaysia akan dipandang rendah sebagai sebuah negara yang maju.

Akhir sekali, industri pelancongan juga boleh tercemar sekiranya perbuatan ini berleluasa. Kita pasti sudah sedia maklum bahawa industri pelancongan menjadi salah satu sektor yang menjana kewangan negara dan sumber pendapatan rakyat di Malaysia.  Justeru, kemungkinan besar industri pelancongan ini akan terjejas dan rakyat mengalami kesukaran untuk mencari pendapatan sebagai akibat daripada perbuatan ini.

Tuntasnya, perbuatan merosakkan  harta benda awam ini akan memberi kesan negatif kepada rakyat dan negara Malaysia.  Oleh yang demikian, kita sebagai rakyat Malaysia perlulah berganding bahu untuk membanteras kegiatan ini daripada terus berleluasa.


                                                                     Hajah Nornimas Yaakob, GKMP Bahasa SEMESRA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan