Selasa, 17 September 2013

Karangan Umum PMR - Peranan Ahli Keluarga dalam Membentuk Keluarga Bahagia

Setiap ahli keluarga mempunyai peranan dan tanggungjawab masing-masing dalam usaha memupuk keluarga bahagia. Berikan pendapat anda tentang hal tersebut. 


        Keluarga bahagia ialah keluarga yang hidup dalam keadaan aman damai, tenang dan harmoni. Mutakhir ini, kita dapat menyaksikan hubungan kekeluargaan yang semakin renggang lantaran dek terlalu sibuk mengejar hal-hal duniawi. Hubungan kekeluargaan ini mestilah dirapatkan semula demi membentuk keluarga bahagia seterusnya untuk kesejahteraan negara. Seseorang yang mempunyai keluarga yang bahagia pasti akan bertambah berkat hidupnya. Bukan itu sahaja, malah hidup kita juga sentiasa tenang dan berasa gembira . 

       Pada realitinya, banyak cabaran yang perlu dihadapi dalam membentuk keluarga bahagia. Ibu bapa berada jauh di luar bandar sedangkan anak-anak sudah mendirikan rumah tangga dan mempunyai tanggungan sendiri di bandar. Suami isteri bekerja di luar rumah dan mereka sentiasa sibuk. Hal ini, akan menyebabkan hubungan kekeluargaan semakin renggang dan menyebabkan keluarga menjadi tidak bahagia. Lebih parah lagi, hal ini boleh menyebabkan hubungan kekeluargaan terputus dan seterusnya keluarga menjadi porak peranda. 

    Terdapat beberapa usaha dalam memupuk keluarga bahagia. Antaranya ialah, ibu bapa mestilah memberikan didikan agama dan moral sejak kecil lagi. Mereka hendaklah diberi keinsafan betapa sukarnya ibu bapa masing-masing mendidik mereka. Oleh itu, jasa ibu bapa haruslah dibalas misalnya dengan selalu mengunjungi mereka atau menghulurkan wang untuk mereka berbelanja demi menampung kehidupan. Dengan adanya bekalan didikan agama juga, seseorang individu akan mengetahui tanggungjawab masing-masing dan melaksanakan atau memikul tanggungjawab tersebut dengan baik, tamsilnya seorang bapa akan menjalankan tanggungjawab sebagai bapa dan suami dengan baik, begitu juga seorang ibu atau isteri dan juga anak-anak yang masing-masing menjalankan tanggungjawab mereka dengan baik kerana dengan didikan agama mereka tahu dosa dan pahala. Didikan agama menjadikan seseorang itu tidak alpa terhadap tanggungjawab yang digalas. Natijahnya, seseorang yang ada ilmu agama akan menjalankan tanggungjawab dalam sesebuah keluarga dengan baik seterusnya akan melahirkan keluarga yang bahagia. 

     Seterusnya, ibu bapa dan anak-anak perlulah meluangkan masa bersama-sama dengan melakukan beberapa aktiviti yang berfaedah. Tamsilnya , melancong, bersenam, berkelah, menonton televisyen dan sebagainya. Hal ini, dapat merapatkan hubungan silaturrahim antara ahli keluarga. Persis peribahasa Melayu, bagai isi dengan kuku. Aktiviti ini boleh dilakukan pada hujung minggu , hari-hari cuti umum atau pada masa musim cuti persekolahan. Aforisme klasik Melayu mengatakan sambil menyelam minum air, selain daripada membentuk keluarga bahagia, masa yang terluang juga dapat dimanfaatkan dengan aktiviti yang berfaedah bak kata peribahasa Melayu masa itu emas

    Berikutnya, anak-anak juga memainkan peranan yang penting dalam memupuk keluarga bahagia. Contohnya, bagi abang atau kakak yang sudah dewasa, bolehlah membantu meringankan beban ibu bapa seperti menjaga adik, mengemas rumah dan memasak. Dengan itu, ibu tidaklah terlalu tertekan apabila pulang ke rumah setelah penat bekerja. Malah, ibu juga akan berasa gembira melihat keadaan rumah yang teratur dan bersih. Hal ini, akan mengelakkan pertelingkahan antara ibu dan anak seterusnya membawa kepada pembentukan keluarga bahagia. 

    Selanjutnya, datuk, nenek serta sanak- saudara yang lain turut memainkan peranan yang besar dalam membentuk keluarga bahagia. Semangat kekeluargaan hendaklah dipupuk dari semasa ke semasa. Tamsilnya, apabila mengadakan kenduri kahwin, seelok-eloknya hidangan untuk majlis tersebut hendaklah disediakan secara gotong-royong oleh seisi keluarga dan dengan menjemput semua ahli keluarga serta sanak- saudara. Dengan ini, saudara yang jauh dapat didekatkan dan saudara yang dekat dapat pula dimesrakan dan sudah tentu majlis tersebut akan menjadi sangat meriah. 

    Akhir sekali, untuk mengelakkan hubungan kekeluargaan menjadi renggang , berkongsilah masalah yang dihadapi dan cubalah mencari penyelesaiannya dengan cara berbincang secara baik antara ahli keluarga. Jelaskan juga jika terdapat ketidakpuasan hati antara ahli keluarga. Aforisme klasik Melayu mengatakan , berat sama dipikul ringan sama dijinjing. Hal ini akan dapat mengurangkan tekanan yang dihadapi serta mengelakkan berlakunya konflik dalam sesebuah keluarga yang boleh menyebabkan berlakunya perpecahan dalam keluarga tersebut. 

    Tuntasnya, sudah terang lagi bersuluh keluarga bahagia amat penting dalam kehidupan kita, bahkan negara kita juga akan aman damai kerana tiada pertelingkahan sesama sendiri. Saya berharap agar semua masyarakat di bumi Malaysia ini berusaha untuk memupuk keluarga bahagia agar hidup kita diberkati. 

(Nurul Haziatie Aninna)

                                                   Hajah Nornimas Yaakob, GKMP Bahasa SEMESRA

2 ulasan:

  1. maaf tegur hehe , klo karangan pmr klo bole jgnla cmpur bahasa endon hehe . ape2 pun karangan ni bagus . thx

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tiada bahasa Indonesia digunakan. Perkataan tersebut adalah penggunaan KOSA KATA LUAS yang telah diguna pakai dalam bahasa Melayu kini. Terima kasih

      Padam