Sabtu, 14 September 2013

Karangan Bahasa Melayu PMR - Ciri-ciri Murid Cemerlang


CIRI-CIRI MURID CEMERLANG



            
 Kecemerlangan dalam bidang akademik merupakan idaman dan impian setiap pelajar. Pelajar cemerlang merupakan aset negara. Golongan pelajar seperti inilah yang akan mencorakkan masa depan negara.

     Antara ciri utama pelajar cemerlang ialah pencapaian yang memberangsangkan dalam bidang akademik. Pelajar cemerlang sentiasa memberikan tumpuan terhadap pelajaran dan proses pembelajaran di sekolah. Pelajar seperti ini akan membuat persediaan awal bagi menghadapi peperiksaan. Justeru, pelajar cemerlang akan belajar bersungguh-sungguh untuk memperoleh keputusan cemerlang dalam peperiksaan seperti kata peribahasa kalau tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya.

      Selain itu, pelajar cemerlang ialah pelajar yang mengutamakan disiplin diri. Disiplin merupakan penentu kejayaan seseorang dalam kehidupan. Pelajar cemerlang  sentiasa mematuhi segala peraturan dan undang-undang yang ditetapkan oleh pihak sekolah mahupun ibu bapa. Oleh hal yang demikian, pelajar yang berdisiplin tidak akan mendekati gejala sosial yang merugikan agama, bangsa dan negara.

    Pelajar yang cemerlang juga merupakan pelajar yang cergas dalam kegiatan kokurikulum. Pelajar cemerlang akan mengambil bahagian dalam pelbagai aktiviti luar bilik darjah secara aktif seperti kegiatan-kegiatan persatuan, badan beruniform, permainan dan sukan. Pelajar cemerlang sedar bahawa penyertaan mereka dalam aktiviti tersebut akan dapat menyihatkan tubuh badan mereka. Badan yang cergas akan membina otak yang cerdas.

      Seterusnya pelajar cemerlang ialah pelajar yang bijak menguruskan masa kerana masa itu emas. Pengurusan masa yang terancang membolehkan segala kerja dan program berjalan dengan lancar. Pelajar seperti ini akan menyediakan waktu belajar peribadi di rumah. Pelajar yang merancang jadual waktu sudah pasti dapat menyiapkan kerja rumah, kerja kursus  dan membuat ulang kaji secara sistematik.

      Ijmalnya, mentimun dan pisau di tangan kita. Justeru, kitalah yang wajar mencorakkan nasib dan masa depan kita, bukannya orang lain. Oleh itu, berusahalah membalas jasa kedua-dua orang tua kita yang tersayang dengan menjadi pelajar cemerlang.


(Karangan daripada 'Fokus A') 


                                                    Hajah Nornimas Yaakob, GKMP Bahasa SEMESRA

29 ulasan:

  1. terima kasih,,sekarang saya akan dapat menjawab soalan pt3 dng tenang

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog saya. Selamat maju jaya

      Padam
  3. Sy suka pndpt watikah dari hati

    BalasPadam
  4. Sy suka pndpt tntg muhasabah diri

    BalasPadam
  5. saya dapat membuat sebuah karangan

    BalasPadam
  6. saya dapat membuat sebuah karangan

    BalasPadam
  7. thanks ! saya dpt pun buat karangan saya! :D
    tak ada lah cikgu marah saya lagi T_T

    BalasPadam
  8. Hurray saya nak buat satu karangan macam INI.☺☺☺☺

    BalasPadam
  9. Saya day tulis karangan macam INI terima kasih������������

    BalasPadam
  10. Balasan
    1. 😠jaga hati orang lah woii!!. sekurang-kurangnya dia mencuba!

      Padam
  11. Terima kasih.. Karangan ni berguna untuk menyiapkan kerja rumah saya.

    BalasPadam
  12. tq...karangan in menolong saya menyapkan kerja rumah...

    BalasPadam
  13. terima kasih.. mohon izin pakai ye

    BalasPadam
  14. Ribuan terima kasih😃.karangan ini membuatkan saya berpuas hati.MARKAH PENUH😍.

    BalasPadam